De verwachting is dat de Wet DIAZ (Digitale Identificatie en Authenticatie in de Zorg) per 1 juli 2026 in werking treedt. Daarmee wordt Dezi (De Zorgidentiteit) het landelijke inlogstelsel voor de zorg. Dit stelsel is gekoppeld aan het Dezi-register, een uitbreiding van het huidige UZI-register.
Binnen Dezi kunnen zorgprofessionals gebruikmaken van verschillende erkende inlogmiddelen. Deze moeten allemaal voldoen aan het betrouwbaarheidsniveau eIDAS hoog. Dat betekent dat eenvoudige inlogmethoden zoals gebruikersnaam, wachtwoord of een losse tweede factor niet langer zijn toegestaan.
Het Dezi-stelsel onderscheidt drie categorieën erkende inlogmiddelen:
1. WDO-erkende inlogmiddelen (zoalsDigiD);
2. Genotificeerde middelen onder de eIDAS-verordening (zoals digitale wallets);
3. Zorgspecifieke middelen die voldoen aan NEN7518 (zoals ziekenhuispassen, ZORG-ID Mobiel en ZORG-ID Smartcard).
Of de huidige middelen in categorie 3 daadwerkelijk volledig voldoen aan de definitieve NEN 7518-norm is nog niet bekend. Publicatie van de definitieve norm wordt eind 2025 verwacht. Vervolgens moeten zowel de zorgaanbieder die de middelen uitgeeft aan medewerkers, als de leverancier die de techniek levert, worden gecertificeerd tegen deze norm.
Voor alle middelen geldt dat bij het uitwisselen van medische berichten deze, volgens eIDAS en de Wet DIAZ, altijd ondertekend moeten zijn met een gekwalificeerde elektronische handtekening. Dit kan met een certificaat van een erkende aanbieder (QTSP), gekoppeld aan het middel waarmee u inlogt in de zorgapplicatie. Als dit middel ook is goedgekeurd binnen het Dezi-stelsel, kunt u het bovendien gebruiken om toegang te krijgen tot het Dezi-koppelvlak.
De meest actuele informatie over planning en implementatie wordt gepubliceerd op dezi.nl.